W piątek 28 X, w Klubie Riwiera w Gdyni, mieliśmy okazję uczestniczyć w wykładzie Pana Huberta Bilewicza, poświęconym wzornictwie  siedzisk metalowych w okresie modernizmu lat 20-30-tych. Barwna, żywiołowa i bogata prezentacja przeniosła słuchaczy w okres kiedy rodziło się współczesne wzornictwo, w tym popularne do dzisiaj modele siedzisk opartych na konstrukcji metalowej. Wśród prezentowanych i omawianych ikon wzornictwa znalazły się m.in. siedziska tak znanych architektów jak Ludwika Mies van der Rohe, Marcela Breuera, Marta Stama, czy Le Corbusiera. Krokiem milowym rozwoju przemysłu siedzisk metalowych, były projekty tzw. siedzisk “zawieszonych”, których projekty powstawały równolegle i niezależnie na deskach projektowych Marcela Breuera, Marta Stama i Ludwika Mies van der Rohe. Kolejny etap rozwoju, to powstanie projektów siedzisk “ikon” wzornictwa, popularnych do dzisiaj modeli – m.in. fotela B3 (znanego bardziej pod nazwą  “Wassily”),  czy zestawu wypoczynkowego “Barcelona” Ludwika Mies van der Rohe, zaprojektowanego jako element wyposażenia pawilonu niemieckiego na wystawę światową w Barcelonie w 1929 r. Oryginalne meble z tego okresu można obecnie zobaczyć m.in. w Brnie w Domu Tugendhatów, pawilonie niemieckim w Barcelonie (oba projektu Miesa van der Rohe), czy budynku szkoły Bauhausu w Dessau-Roßlau.

Polskie przykłady wzornictwa siedzisk metalowych z okresu modernizmu, zachowały się głównie na fotografiach archiwalnych. Każdy oryginalny, odnaleziony egzemplarz polskiego modernistycznego siedziska z rurek metalowych, będzie istotnym odkryciem konserwatorskim. dla badaczy architektury i sztuki.  Wśród polskich projektantów mebli metalowych Pan Bilewicz wymieniał m.in. Bohdana Lacherta, Barbarę i Stanisława Brukalskich, czy Włodzimierza Padlewskiego współautora projektów wyposażenia Zameczku Prezydenta Ignacego Mościckiego w Wiśle, budowanego w latach 1929-1930 (opracowanie w formie pdf – wywiady z prof. Włodzimierzem Padlewskim). Zabytkowe wnętrza Zameczku w Wiśle zostały współcześnie udostępnione dla zwiedzających, w części obiektu zachowała się także część oryginalnego wyposażenia. Wielu projektantów mebli z okresu modernizmu pozostaje do dzisiaj anonimowych. Bowiem wielu z nich pracowała na zlecenie największego polskiego producenta siedzisk z rurek metalowych lat 30-tych – Zakładów Wyrobów Metalowych Konrada Jarnuszkiewicza w Warszawie.

Wzornictwo lat 30-tych, było stanowiło istotną inspirację dla polskiego wzornictwa lat 50-60-tych. Wystawę polskiego wzornictwa z okresu 1955-1968, przygotowaną przez Muzeum Narodowe w Warszawie, pt. “Chcemy być nowocześni”, będzie można zobaczyć także w Muzeum Miasta Gdyni (w 2012 r.).

Osobom zainteresowanym tematyką polskiego wzornictwa polecamy interesujący blog “design po polsku”.

Zapraszamy także na kolejne Archi Prelekcje Gdyńskiego Szlaku Modernizmu, popularyzujące okres modernizmu w architekturze i wzornictwie.

Post to Google Buzz
Bookmark this on Yahoo Bookmark
Bookmark this on Digg