Zapraszamy na wydarzenie Gdyńskiego Szlaku Modernizmu w cyklu modernizm kreatywny – prezentację połączoną z prelekcją pt:

„IMAGINARIUM – PROJEKT/RYSUNEK
grafika projektów architektonicznych w okresie II RP”
  • prelegent – Dariusz Błaszczyk
  • Miejsce: Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, pl. Grunwaldzki 2
  • Termin: 18 października 2018, 17:30-19:00Opis:
    Przedwojenna warszawska szkoła architektury słynęła z bardzo wysokiego poziomu nauczania rysunku pod kierunkiem prof. Zygmunta Kamińskiego. Wystarczy wspomnieć, że polską szkołę plakatu tworzyli ówcześnie właśnie studenci i absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (z Tadeuszem Gronowskim, Maciejem Nowickim & Stanisławą Sandecką, Jerzym Skolimowskim & Andrzejem Stypińskim, Stefanem Osieckim, Janem Mucharskim, czy Marianem Walentynowiczem na czele). Wielu architektów – zwłaszcza w okresie studiów – wykonywało zawód grafika jako ilustratorzy czasopism, gazet codziennych, autorzy okładek książkowych, reklam, czy różnych druków ulotnych, a niektórzy z nich, jak Gronowski, Walentynowicz, czy Mucharski, pozostali przy tej profesji na resztę życia zawodowego.
    Idąc tym tropem niezwykle interesujące wydaje się prześledzenie jak style graficzne okresu międzywojennego wpływały na specyficzne „imaginarium” architektoniczne – estetykę prezentowania projektów czyli to co współcześnie nazywamy wizualizacjami.
    Efektowne przedstawienie koncepcji miało ogromne znaczenie przede wszystkim przy okazji rywalizacji w konkursach architektonicznych, ale także – podobnie jak dziś – służyło komercyjnej ofercie ówczesnych inwestorów, czy promocji pracowni projektowych.
    Prezentacja obejmie głównie mało znane lub nie znane zupełnie rysunki zarówno w stylu akademickim (m.in. Mariana Lalewicza), poprzez awangardowe grafiki twórców z kręgu „Bloku” i „Praesensu”, będące pod wyraźnym wpływem holenderskiego neoplastycyzmu, radzieckiego konstruktywizmu, czy niemieckiego Bauhausu (m.in. Bohdana Lacherta & Józefa Szanajcy, czy Maksymiliana Goldberga & Hipolita Rutkowskiego), po dojrzałe, wysmakowane ilustracje z drugiej połowy lat 30. i okresu okupacji (m.in. Czesława Przybylskiego, Juliusza Żórawskiego, Bohdana Pniewskiego, Macieja Nowickiego, Wacława Kłyszewskiego & Jerzego Mokrzyńskiego & Eugeniusza Wierzbickiego i wielu innych). Projekty architektoniczne zostaną zaprezentowane w szerokim kontekście ilustracji z czasopism i książek, reklam, czy plakatów tworzonych w okresie międzywojennym przez wybitnych twórców Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Niniejsze wydarzenie stanowi continuum, a zarazem poszerzenie głównego kontekstu wystawy pt. „PROJEKT/RYSUNEK – grafika projektów architektonicznych w okresie II RP” zorganizowanej w ramach programu VIII Weekendu Architektury w Gdyni. 

Dariusz Błaszczyk
Autor monografii: JULIUSZ ŻÓRAWSKI_PRZERWANE DZIEŁO MODERNIZMU (2010) oraz albumu ARCHITEKTURA TEATRU im. WOJCIECHA BOGUSŁAWSKIEGO W KALISZU (2016)
Z wykształcenia historyk sztuki (IHS UW) i reżyser filmowy (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Andrzeja Wajdy), artysta sztuk wizualnych.
W latach 1994-2002 ze Zbigniewem Olkiewiczem współtworzył grupę artystyczną Fabryka Cókierków. Autor filmów krótkometrażowych: TYLKO JEDNA NOC (2004), NIECH ŻYJE POGRZEB!!! (2009), współautor i reżyser spektakli teatralnych: RE:MIX/WILSON//EINSTEIN I INNI (2013), ORSZAK WESELNY/ŻAŁOBNY RAPSOD (2014), MISTRZ MANOLE (2014); reżyser spektaklu telewizyjnego HANOCH ODCHODZI BEZ SŁOWA (2016). Od 2010 roku reżyseruje w Teatrze Polskiego Radia (ponad dwadzieścia realizacji). Laureat licznych nagród na festiwalach filmowych i teatralnych (w tym GRAND PRIX DWA TEATRY SOPOT 2017). Autor wielu projektów multimedialnych, video instalacji oraz scenograficznych projekcji teatralnych.

 

Post to Google Buzz
Bookmark this on Yahoo Bookmark
Bookmark this on Digg