Historię Gdyni można podzielić na kilka ważnych i wyraźnych etapów. Pierwszy trwający wiele stuleci, co najmniej od pierwszej informacji o osadzie z około połowy XIII w., to okres kiedy Gdynia była małą wioską na wybrzeżu morskim, a od początku wieku XX także służącą w sezonie letnim jako miejsce wypoczynku osób przyjezdnych.
Kluczowy etap w historii Gdyni zaczął się po I wojnie światowej, kiedy Polska odzyskała niepodległość i kiedy zapadła decyzja o budowie obok wsi Gdynia portu morskiego, który miał stać się oknem na świat odrodzonego państwa. Rozpoczęcie budowy portu pociągnęło za sobą w konsekwencji także powstanie miasta z unikatowym modernistycznym śródmieściem, które jest kandydującym dobrem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Kolejny istotny etap rozpoczął się wraz z wybuchem II wojny światowej we wrześniu 1939 r. i napaścią Niemców na Polskę. Wtedy został zatrzymany rozwój miasta w tym szczególnie modernistycznego śródmieścia. Niemcy zajęli całe miasto wysiedlając mieszkańców i wykorzystali nowoczesną zabudowę modernistycznego centrum miasta lokując tu swoją ludność. W 1945 r. po zakończeniu II wojny światowej powrócili do Gdyni dawni mieszkańcy i przybyli nowi, którzy znaleźli zatrudnienie głównie w przemyśle morskim. Władze polskie zorganizowały odbudowę i uruchomienie zniszczonej przez Niemców infrastruktury portu.
Na terenie modernistycznego śródmieścia, które nie zostało zniszczone, przeprowadzono lokalne remonty umożliwiające dalsze użytkowanie budynków mieszkalnych i publicznych. W kolejnych latach po wojnie, zwłaszcza w latach 60. XX w. przystąpiono też do zabudowywania pozostałych działek na jego terenie, na których właściciele nie zdążyli zbudować domów do wybuchu II wojny światowej. W ogólnych założeniach kontynuowano przedwojenne plany urbanistyczne. W ten sposób praktycznie ukończono zabudowę modernistycznego centrum miasta rozpoczętego w latach 20. XX w.
Na początku lat 90. XX w. nastąpiły w Polsce, i także w Gdyni zmiany ustrojowe, które zapoczątkowały demokratyczny porządek prawny i społeczny funkcjonujący obecnie. W wyniku reformy administracyjnej wprowadzonej w 1999 r. Gdynia została gminą i jednocześnie miastem na prawach powiatu.
W zakresie ważnych wydarzeń związanych z ochroną zabytków warto wymienić wpisanie w 2007 r. śródmieścia Gdyni do rejestru zabytków, które pokrywa się z obszarem kandydującego dobra na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po tym roku nastąpiło sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego planowania i kompleksowej rewaloryzacji, uwieńczone w 2015 r. uznaniem przez Prezydenta za Pomnik Historii. W 2019 roku Modernistyczne Śródmieście zostało wpisane na Listę Tentatywną (Informacyjną) Światowego Dziedzictwa UNESCO, a w 2024 roku decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest jedynym polskim reprezentantem ubiegającym się o wpisanie na listę UNESCO, na której znajduje się tylko 17 wpisów z Polski.
pierwsza wzmianka źródłowa o Gdyni, wymieniająca nazwę osady brzmiącą Gdinam
lokacja wsi na prawie chełmińskim przez Piotra z Rusocina (Różęcina)
przekazanie wsi we władanie klasztorowi kartuzów (obecnie w Kartuzach)
zajęcie Pomorza w tym Gdyni przez Prusy w ramach rozbioru Polski
Gdynię zamieszkiwało 71 mieszkańców
uruchomienie linii kolejowej obok wsi Gdynia, ze stacją położoną pomiędzy Chylonią a Cisową (obecnie dzielnice Gdyni)
uruchomienie we wsi Gdynia agencji pocztowej w budynku szkoły przy ul. Wiejskiej (obecnie ulica Starowiejska)
oddanie do użytku nowo wybudowanego osobowego przystanku kolejowego Gdynia w rejonie obecnego dworca Gdynia Główna, ale po drugiej stronie torów.
utworzenie spółki „Ostseebad-Genossenschaft Gdingen” (Towarzystwo Kąpieli Bałtyckich Gdynia), urządzenie kąpieliska i budowa Domu Kuracyjnego nad brzegiem w rejonie zakończenia obecnego Skweru Kościuszki
liczba mieszkańców Gdyni wynosiła 1229 osób
budowa nowej drogi łączącej stację kolejową z Domem Kuracyjnym, która otrzymała nazwę ulica Kuracyjna, obecnie biegnie tędy ul. 10 Lutego i Skwer Kościuszki. Droga biegła po linii prostej (w odróżnieniu od używanej wcześniej krętej ul. Wiejskiej, obecnie ul. Starowiejskiej), była początkowo piaszczysta i została obsadzona drzewami
budowa pierwszych domów z pokojami dla letników wzdłuż ulicy Kuracyjnej, z których kilka zachowało się do dzisiaj – domy przy ul. 10 Lutego (dom Radtkego), nr 6 (willa Lucia) nr 9 i nr 18 (willa Luiza)
zawiązanie przez władze gminy Gdyńskiego Związku Upiększania i opracowanie planu zabudowy gminy przez H. Thiemego (plan znany jest tylko z opisów i nie został odnaleziony). Realizacji planu przeszkodziła I wojna światowa.
odzyskanie niepodległości przez Polskę po I wojnie światowej
podpisanie traktatu pokojowego w Wersalu i ustalenie granic Polski z krótkim odcinkiem wybrzeża morskiego
symboliczny akt zaślubin Polski z morzem w Pucku i w Gdyni w ramach przejmowania Pomorza przez wojska polskie
badania wybrzeża polskiego przez inż. Tadeusza Wendę i wskazanie zatoczki przy wsi Gdynia jako najdogodniejszego miejsca do budowy portu i zatwierdzenie projektu budowy portu
powstanie pierwszego projektu portu w Gdyni, opracowanego przez inż. T. Wendę
uchwalenie przez Sejm RP ustawy o budowie portu Gdyni
otwarcie Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków
zawinięcie do Gdyni pierwszego zagranicznego statku „Kentucky” pod banderą francuską,
nadanie Gdyni praw miejskich przez Radę Ministrów
opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego miasta przez architekta warszawskiego Adama Kuncewicza
uruchomienie pierwszej polskiej regularnej linii pasażerskiej przez Atlantyk z Gdyni do Nowego Jorku
otwarto nowo wybudowaną magistralę kolejową zwaną węglową, łączącą Śląsk z Gdynią
według danych statystycznych podanych w „Kurierze Bałtyckim” w całej Gdyni było już 576 ulic i placów mających własne nazwy
liczba mieszkańców Gdyni osiągnęła 122 tys. osób
wybuch II wojny światowej, walki w okolicach Gdyni i początek okupacji miasta przez wojska niemieckie
wyzwolenie Gdyni spod okupacji niemieckiej
liczba ludności Gdyni przekroczyła 250 tys. osób
otwarcie nowego gmachu Muzeum Miasta Gdyni – jednego z pierwszych w powojennej Polsce muzeum, zaprojektowanego i wzniesionego od podstaw
wpisanie układu urbanistycznego śródmieścia Gdyni do rejestru zabytków województwa pomorskiego
uznanie śródmieścia Gdyni za Pomnik Historii przez Prezydenta RP
Gdynia została oficjalnym członkiem DOCOMOMO International
wpisanie przez władze RP Modernistycznego Śródmieścia Gdyni – przykładu tworzenia spójnej społeczności na Listę Informacyjną (Tentative List) UNESCO