Historia

Historię Gdyni można podzielić na kilka ważnych i wyraźnych etapów. Pierwszy trwający wiele stuleci, co najmniej od pierwszej informacji o osadzie z około połowy XIII w., to okres kiedy Gdynia była małą wioską na wybrzeżu morskim, a od początku wieku XX także służącą w sezonie letnim jako miejsce wypoczynku osób przyjezdnych.

Kluczowy etap w historii Gdyni zaczął się po I wojnie światowej, kiedy Polska odzyskała niepodległość i kiedy zapadła decyzja o budowie obok wsi Gdynia portu morskiego, który miał stać się oknem na świat odrodzonego państwa. Rozpoczęcie budowy portu pociągnęło za sobą w konsekwencji także powstanie miasta z unikatowym modernistycznym śródmieściem, które jest kandydującym dobrem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Kolejny istotny etap rozpoczął się wraz z wybuchem II wojny światowej we wrześniu 1939 r. i napaścią Niemców na Polskę. Wtedy został zatrzymany rozwój miasta w tym szczególnie modernistycznego śródmieścia. Niemcy zajęli całe miasto wysiedlając mieszkańców i wykorzystali nowoczesną zabudowę modernistycznego centrum miasta lokując tu swoją ludność. W 1945 r. po zakończeniu II wojny światowej powrócili do Gdyni dawni mieszkańcy i przybyli nowi, którzy znaleźli zatrudnienie głównie w przemyśle morskim. Władze polskie zorganizowały odbudowę i uruchomienie zniszczonej przez Niemców infrastruktury portu.

Na terenie modernistycznego śródmieścia, które nie zostało zniszczone, przeprowadzono lokalne remonty umożliwiające dalsze użytkowanie budynków mieszkalnych i publicznych. W kolejnych latach po wojnie, zwłaszcza w latach 60. XX w. przystąpiono też do zabudowywania pozostałych działek na jego terenie, na których właściciele nie zdążyli zbudować domów do wybuchu II wojny światowej. W ogólnych założeniach kontynuowano przedwojenne plany urbanistyczne. W ten sposób praktycznie ukończono zabudowę modernistycznego centrum miasta rozpoczętego w latach 20. XX w.

Na początku lat 90. XX w. nastąpiły w Polsce, i także w Gdyni zmiany ustrojowe, które zapoczątkowały demokratyczny porządek prawny i społeczny funkcjonujący obecnie. W wyniku reformy administracyjnej wprowadzonej w 1999 r. Gdynia została gminą i jednocześnie miastem na prawach powiatu.

W zakresie ważnych wydarzeń związanych z ochroną zabytków warto wymienić wpisanie w 2007 r. śródmieścia Gdyni do rejestru zabytków, które pokrywa się z obszarem kandydującego dobra na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po tym roku nastąpiło sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego planowania i kompleksowej rewaloryzacji, uwieńczone w 2015 r. uznaniem przez Prezydenta za Pomnik Historii. W 2019 roku Modernistyczne Śródmieście zostało wpisane na Listę Tentatywną (Informacyjną) Światowego Dziedzictwa UNESCO, a w 2024 roku decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest jedynym polskim reprezentantem ubiegającym się o wpisanie na listę UNESCO, na której znajduje się tylko 17 wpisów z Polski.

1253

pierwsza wzmianka źródłowa o Gdyni, wymieniająca nazwę osady brzmiącą Gdinam

1362

lokacja wsi na prawie chełmińskim przez Piotra z Rusocina (Różęcina)

1382

przekazanie wsi we władanie klasztorowi kartuzów (obecnie w Kartuzach)

1772

zajęcie Pomorza w tym Gdyni przez Prusy w ramach rozbioru Polski

1773

Gdynię zamieszkiwało 71 mieszkańców

1870

uruchomienie linii kolejowej obok wsi Gdynia, ze stacją położoną pomiędzy Chylonią a Cisową (obecnie dzielnice Gdyni)

1882

1882_MMG_HM_II_1_9

1882_MMG_HM_II_1_9

Budynek w którym mieściła się pierwsza siedziba agencji pocztowej w Gdyni, stan z ok. 1926 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

uruchomienie we wsi Gdynia agencji pocztowej w budynku szkoły przy ul. Wiejskiej (obecnie ulica Starowiejska)

1894

oddanie do użytku nowo wybudowanego osobowego przystanku kolejowego Gdynia w rejonie obecnego dworca Gdynia Główna, ale po drugiej stronie torów.

1904

1904_MMG_HM_II_3508

1904_MMG_HM_II_3508

Dom Kuracyjny na obecnym skwerze Kościuszki, wyd. Dr Trenkler Co., Lipsk, 1904 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

utworzenie spółki „Ostseebad-Genossenschaft Gdingen” (Towarzystwo Kąpieli Bałtyckich Gdynia), urządzenie kąpieliska i budowa Domu Kuracyjnego nad brzegiem w rejonie zakończenia obecnego Skweru Kościuszki

1905

liczba mieszkańców Gdyni wynosiła 1229 osób

ok. 1905-1907

1905-1907 Rfot_I_16_54 ul. Kuracyjna w 1916

1905-1907 Rfot_I_16_54 ul. Kuracyjna w 1916

Ulica Kuracyjna (obecni 10 Lutego), wyd. J.H. Jacobsohn, Gdynia ok. 1916(ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

budowa nowej drogi łączącej stację kolejową z Domem Kuracyjnym, która otrzymała nazwę ulica Kuracyjna, obecnie biegnie tędy ul. 10 Lutego i Skwer Kościuszki. Droga biegła po linii prostej (w odróżnieniu od używanej wcześniej krętej ul. Wiejskiej, obecnie ul. Starowiejskiej), była początkowo piaszczysta i została obsadzona drzewami

po 1910

budowa pierwszych domów z pokojami dla letników wzdłuż ulicy Kuracyjnej, z których kilka zachowało się do dzisiaj – domy przy ul. 10 Lutego (dom Radtkego), nr 6 (willa Lucia) nr 9 i nr 18 (willa Luiza)

1910 Rfot_II_121

1910 Rfot_II_121

Willa „Lucia”, wyd. ks. Jan Dorszyński, 1916(ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

1913

zawiązanie przez władze gminy Gdyńskiego Związku Upiększania i opracowanie planu zabudowy gminy przez H. Thiemego (plan znany jest tylko z opisów i nie został odnaleziony). Realizacji planu przeszkodziła I wojna światowa.

1918

odzyskanie niepodległości przez Polskę po I wojnie światowej

1919

podpisanie traktatu pokojowego w Wersalu i ustalenie granic Polski z krótkim odcinkiem wybrzeża morskiego

10/12 lutego 1920

symboliczny akt zaślubin Polski z morzem w Pucku i w Gdyni w ramach przejmowania Pomorza przez wojska polskie

1920

1920_Rfot_I_605_2

1920_Rfot_I_605_2

Ułani na plaży gdyńskiej, fot. nieznany, 1920 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

badania wybrzeża polskiego przez inż. Tadeusza Wendę i wskazanie zatoczki przy wsi Gdynia jako najdogodniejszego miejsca do budowy portu i zatwierdzenie projektu budowy portu

powstanie pierwszego projektu portu w Gdyni, opracowanego przez inż. T. Wendę

1920 Pierwszy szkic Wendy ze sprawozdania

1920 Pierwszy szkic Wendy ze sprawozdania

Pierwszy szkic portu gdyńskiego autorstwa inż. Tadeusza Wendy z jego sprawozdania z 6 maja 1920 roku, 1920 (ze zbiorów Wojskowego Biura Historycznego)

23 września 1922

uchwalenie przez Sejm RP ustawy o budowie portu Gdyni

29 kwietnia 1923

otwarcie Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków

1923-04-29_MMG_HM_II_2683

1923-04-29_MMG_HM_II_2683

Uroczystość poświęcenia Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków w Gdyni, fot. Roman Morawski, 29.04.1923 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

13 sierpnia 1923

1923-08-13_MMG_HM_II_5240

1923-08-13_MMG_HM_II_5240

Francuski statek „Kentucky”, pierwsza zagraniczna jednostka w porcie gdyńskim, fot. Roman Morawski, 13.08.1923 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

zawinięcie do Gdyni pierwszego zagranicznego statku „Kentucky” pod banderą francuską,

10 lutego 1926

nadanie Gdyni praw miejskich przez Radę Ministrów

1926_MMG_HM_II_2738

1926_MMG_HM_II_2738

Członkowie pierwszej Rady Miejskiej w Gdyni przed budynkiem Magistratu w Gdyni, fot. Roman Morawski, 1927 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

1926

opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego miasta przez architekta warszawskiego Adama Kuncewicza

1930

uruchomienie pierwszej polskiej regularnej linii pasażerskiej przez Atlantyk z Gdyni do Nowego Jorku

1930_Rfot_I_37_3 (Linia Transatlantycka)

1930_Rfot_I_37_3 (Linia Transatlantycka)

Statek Polsko-Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego s.s. „Polonia”, fot. Leonard Durczykiewicz, 1931 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

1933

1933_MMG_HM_II_3079_2

1933_MMG_HM_II_3079_2

Nastawnia w Wielki Kacku na trasie magistrali węglowej, fot. M. Rostkowski, ok. 1929 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

otwarto nowo wybudowaną magistralę kolejową zwaną węglową, łączącą Śląsk z Gdynią

1937

według danych statystycznych podanych w „Kurierze Bałtyckim” w całej Gdyni było już 576 ulic i placów mających własne nazwy

1939

liczba mieszkańców Gdyni osiągnęła 122 tys. osób

1 września 1939

wybuch II wojny światowej, walki w okolicach Gdyni i początek okupacji miasta przez wojska niemieckie

1939_MMG_HM_II_4671

1939_MMG_HM_II_4671

Wkroczenie Niemców do Gdyni, fot. Hans Sönnke, 14.09.1939(ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

28 marca 1945

1945_MMG_HM_II_383_4

1945_MMG_HM_II_383_4

Zniszczenia wojenne portu rybackiego w Gdyni, nabrzeże Angielskie w Basenie Południowym, fot. nieznany, 1945 (ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

wyzwolenie Gdyni spod okupacji niemieckiej

1988

liczba ludności Gdyni przekroczyła 250 tys. osób

2007

2007_ IMG_4761 otwarcie Nowego gmachu MMG

2007_ IMG_4761 otwarcie Nowego gmachu MMG

Otwarcie nowego gmachu Muzeum Miasta Gdyni, fot. Grzegorz Skwarliński, 17.11.2007(ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni)

otwarcie nowego gmachu Muzeum Miasta Gdyni – jednego z pierwszych w powojennej Polsce muzeum, zaprojektowanego i wzniesionego od podstaw

wpisanie układu urbanistycznego śródmieścia Gdyni do rejestru zabytków województwa pomorskiego

2015

uznanie śródmieścia Gdyni za Pomnik Historii przez Prezydenta RP

Prezydent B. Komorowski odsłaniający tablicę

Prezydent B. Komorowski odsłaniający tablicę

2017

Gdynia została oficjalnym członkiem DOCOMOMO International

2019

wpisanie przez władze RP Modernistycznego Śródmieścia Gdyni – przykładu tworzenia spójnej społeczności na Listę Informacyjną (Tentative List) UNESCO